Artykuły

Jak zaprezentować wydawnictwu swoją książkę?

Pracując w wydawnictwie – poznałam temat prezentowania książek „od kuchni”. Różnie autorzy oferują swoje książki, ale warto pamiętać, że każde wydawnictwo ma swoje własne sposoby weryfikacji książek i wytyczne, którymi się kieruje. Jedne wytyczne owszem – dotyczą tematyki i jakości tekstu, ale są też czynniki, na które Ty jako autor, zupełnie nie masz wpływu, bo jest to np. strategia wydawnictwa przyjęta na dany okres czasu.

Jak się przygotować do wysłania swojej książki?

Oferowanie do wydania swojej książki przypomina nieco aplikowanie do nowej pracy. Należy się odpowiednio przygotować, a później rzeczowo przedstawić. Od czego zacząć?

1. Znajdź wydawnictwo

Wydawnictwa mają swoje profile tematyczne. Jedne specjalizują się w wydawaniu literatury popularno-naukowej, inne w książkach dla dzieci. Jeszcze inne wydają beletrystykę itd. Szukaj wydawnictwa, które wydaje książki tego samego gatunku co Twoja. Jest to związane z tym, że całe możliwości marketingowe, bazy odbiorców są sprofilowane na określonego klienta. Zupełnie inaczej wygląda marketing książek popularno-naukowych a inaczej – bajek dla dzieci. Jeśli Twoja książka to poradnik – szukaj wydawnictwa, które wydaje poradniki.

Znajdź wydawnictwa, w których chciałbyś wydać swoją książkę, zrób sobie notatki o każdym z nich. Tutaj możesz pobrać „kartę wydawnictwa” – dokument, który pomoże Ci w zbieraniu informacji o każdym wydawnictwie. Wystarczy, że pobierzesz i możesz notować.

2. Przejrzyj informacje i ofertę wydawnictwa

Jeśli masz już wybranych kilka wydawnictw – dowiedz się więcej o każdym z nich. Z reguły wystarcza zapoznanie się z podstawowymi informacjami dostępnymi na ich stronie. Od kiedy są na rynku, ile orientacyjnie wydają książek rocznie (miesięcznie), jakich autorów mają pod swoimi skrzydłami. Być może jest jakaś historia wydawnictwa? Być może przedstawiają osoby pracujące w poszczególnych działach? To wszystko dużo Ci powie o wydawnictwie. Czy działa stabilnie, czy trafiają do niego autorzy, którzy są dobrze promowani, czy wydawane przez nich książki są wystarczająco promowane i już gdzieś wcześniej o nich słyszałeś. Czy po wpisaniu do wyszukiwarki pojawiają się w wielu sklepach?

3. Poszukaj sekcji „dla autora” i postępuj zgodnie z wytycznymi wydawcy

Znajdź na stronie wydawnictwa informacje o tym w jaki sposób masz przesłać swoją książkę. Wiele wydawnictw ma jakąś sekcję „dla autora”, czy „wydaj z nami swoją książkę”. Różnie jest to nazwane, ale jeśli wydawnictwo ma umieszczone informacje, w jaki sposób trzeba do nich wysyłać książki – to trzeba tak wysyłać. Jedni wydawcy chcą jeden rozdział, inni całą książkę lub streszczenie. Jedni chcą informacje o autorze, inni mają jeszcze swoje własne wytyczne. Wysyłając swoją książkę – nie wystarczy stworzyć jednej oferty i wysłać ją do wszystkich wydawców. To tak nie działa. A najgorzej jest odbierane, gdy widać, że książka jest wysłana „hurtowo” do wielu wydawców. Nastaw się, że wysyłasz osobno do każdego wydawcy. Jeśli nie znajdziesz informacji dla autora na stronie – spróbuj zadzwonić do wydawnictwa – do sekretariatu lub któregoś redaktora i zapytać w jaki sposób możesz przysłać swoją książkę do oceny.

Prezentuj swoją książkę dokładnie wg wytycznych wydawnictwa. Jeśli jest na ich stronie napisane, żebyś wysłał cały tekst i streszczenie – wysyłasz tekst i streszczenie. Jeśli chcą jeden rozdział, spis treści i biogram – wysyłasz rozdział, spis treści i biogram. Jeśli chcą książkę w określonym formacie (np. pdf lub doc) wysyłasz właśnie w takim formacie. Jeśli mają na stronie formularz, w którym należy prezentować książkę – to wypełniasz formularz.

Dlaczego nie mogę zaprezentować książki po swojemu?

Możesz. Tylko obniżasz szansę na zainteresowanie się Twoją książką. Wydawnictwa to firmy, które w określony sposób mają zorganizowaną swoją pracę. Jeśli mają formularz według którego sprawdzają i oceniają nadsyłane oferty – to znaczy, że w ten sposób mają zorganizowaną pracę. Z reguły też dane z tego formularza trafiają bezpośrednio do właściwych osób, np. jednocześnie do działu redakcyjnego i marketingowego. I na najbliższej naradzie zespołu – jest rozważana Twoja oferta. Gdy chcesz wysłać książkę „po swojemu” to po prostu może być zwyczajnie nie zauważona, bo nie trafiła na właściwą ścieżkę wydawniczą.

Jak zaprezentować swoją książkę?

Masz już zebrane informacje o kilku wydawnictwach, wiesz już w jaki sposób przedstawiać każdemu z nich swoją książkę – to teraz czas na konkret. 🙂

1. Przygotowanie tekstu

Tekst książki lub przykładowy rozdział warto opatrzyć na początku swoim imieniem i nazwiskiem oraz podać swój nr telefonu oraz e-mail. Tytuł nie musi być ostateczny. Często wydawnictwa mają jakieś uwagi lub swoje propozycje. Możesz więc umieścić swoje propozycje tytułu.

Napisany tekst powinien zawierać jak najmniej formatowania. Używaj jedynie wyróżnień tekstu aby zaznaczyć poszczególne sekcje (rozdział, podrozdział, cytat itp). Nie stosuj kolorów i ogólnie zadbaj o to, by Twój tekst wyglądał bardziej jak książka a nie jak laurka przedszkolaka. 🙂

Jeśli masz wysłać jeden rozdział – wybierz ten, który uznajesz za najlepszy. Wydawca patrząc na fragment tekstu ocenia najczęściej spójność tekstu, sam pomysł i ogólnie, czy tekst się „dobrze czyta”, czy wciąga, czy jest ciekawy, zrozumiały, logiczny. Więc taki fragment wybierz na początek.

2. Przygotowanie biogramu

Biogram czyli notka o autorze powinna zawierać kluczowe informacje o Tobie jako autorze. Niekoniecznie musisz umieszczać informacje o tym ile masz lat i gdzie konkretnie pracujesz. Ale jeśli np. Twoja książka to poradnik o dekorowaniu wnętrz, a Ty pracujesz w tej branży – to oczywiście podaj tę informację. Niekoniecznie jednak musisz podawać nazwę firmy, w której pracujesz. Jeśli piszesz artykuły, prowadzisz bloga, wydałeś już jakieś książki – to też umieść te informacje w biogramie. Ma on pokazać, że jesteś ciekawą osobą i znasz się na tym, o czym piszesz. Jeśli swobodnie poruszasz się po social mediach – to też może być korzystną dla wydawcy informacją, bo oznacza, że możesz włączyć się w działania promocyjne książki. Po prostu w biogramie umieszczasz informacje, które mogłyby się znaleźć z tyłu na okładce książki i odpowiadają na pytania: kim jesteś i dlaczego taką książkę napisałeś.

3. Przygotowanie spisu treści

To ważna część książki. Jeśli nie masz jeszcze całego tekstu, to umieść planowany spis treści. Pewnie masz jakiś konspekt wg którego piszesz? Jeśli wydawnictwo chce cały tekst książki, to spis treści powinien być na którejś z pierwszych stron. To ważny element, po którym osoby czytające Twoją książkę mogą zorientować się, jak zaplanowałeś poprowadzić akcję książki (lub przekazać wiedzę w poradniku). Nawet jeśli docelowo spis treści nieco się zmieni – to i tak warto przygotować poglądowy spis, po którym wydawca zorientuje się co do całości książki i zawartej w niej treści.

4. Przygotowanie streszczenia

Streszczenie powinno być krótkie i rzeczowe. Ma przedstawiać problematykę utworu lub pokazywać KLUCZOWE wątki i motywy. Ważne też, by w sposób chronologiczny pokazywało przedstawiane w książce wydarzenia. I co również istotne – streszczenie nie może zawierać żadnej Twojej oceny i ma być po prostu obiektywnym pokazaniem zawartości Twojej książki. Nie wstawiasz swoich komentarzy, nie przytaczasz fragmentów, dialogów czy cytatów. Piszesz zwięźle, krótko i prosto.

Dodatkowe pytania wydawnictwa

Czasem już w formularzu na stronie wydawnictwa zawarte są różne pytania. Generalnie wydawnictwu chodzi o to, by już na etapie propozycji zorientować się co do przyszłej promocji Twojej książki. Jeśli nie ma tych pytań w formularzu, to być może zadadzą je w późniejszych rozmowach. Ale jeśli masz możliwość napisania kilku zdań „od siebie” to napisz ale maksymalnie krótko. Np. Moją książkę kieruję do kobiet 35+, po jej przeczytaniu bardziej docenią siebie. Mam 3 tys, fanów na facebooku i będę informować ich o wydaniu książki oraz zachęcać ich do zakupu. Jeśli te pytania padły i masz możliwość opowiedzieć szerzej – to wykorzystaj to. Oczywiście też pisz zwięźle i konkretnie ale rozszerz taką informację do kilku zdań.

1. Czy autor pomoże w promocji?

Często wydawca zadaje pytanie w stylu: w jaki sposób Ty, jako autor możesz wesprzeć działania promocyjne? To ważne dla wydawcy, bo sukces danej książki to często wspólne działanie autora i wydawnictwa. Jeśli dysponujesz bazą klientów, sporą ilością fanów w mediach społecznościowych, jeśli jesteś gotowy przyjechać lub organizować wieczorki autorskie, jeśli masz znajomych lub zaprzyjaźnione firmy, które Ci kibicują i mogą nagłośnić fakt wydania Twojej książki – to masz spore atuty, którymi oczywiście pochwal się wydawcy.

2. Kim jest czytelnik?

Po przeczytaniu streszczenia lub fragmentu książki z reguły można się zorientować do kogo jest ona kierowana, ale czasem nie jest to jednoznaczne i wydawca będzie chciał otrzymać więcej informacji. Miej więc przygotowaną odpowiedź na to pytanie. Czy książką zainteresują się bardziej kobiety, czy mężczyźni? A może płeć nie ma znaczenia? Czy młodzi ludzie po nią sięgną czy raczej dojrzalsi? Czy bogatsi czy status materialny nie ma znaczenia? Czy będą to osoby zainteresowane określoną dziedziną wiedzy?

3. Jakie korzyści lub potrzeby zaspokoi Twoja książka?

Jeśli napisałeś książkę, która jest poradnikiem – to korzyścią jest często dostarczenie określonej wiedzy lub spowodowanie zmiany sposobu myślenia, nabycie jakichś umiejętności itp. Jeśli Twoja książka to literatura piękna – to najczęściej dostarcza rozrywki, pozwala czytającemu miło spędzić czas, pobudzić wyobraźnię itp. Jeśli otrzymasz tego typu pytanie w korespondencji lub rozmowie z wydawcą – podaj 3-5 korzyści. Niech to będą maksymalnie konkretne korzyści, raczej unikaj ogólników w stylu „moja książka zmusi czytelnika do refleksji”. Jeśli rzeczywiście spowoduje jakieś refleksje – niech to będzie bardzo konkretnie podane, np. książka pobudza czytelnika do refleksji na temat życia w zgodzie ze swoimi wartościami.

A co jeśli i tak otrzymam odmowę?

No, niestety – tak w życiu bywa, lub jak to się mówi w polityce: „sorry, taki mamy klimat”. 😉

Czasem wydawca odpowie dlaczego nie jest zainteresowany Twoją książką, ale częściej nie poda przyczyny odmowy. Bywa, że po prostu mają z góry przygotowaną „regułkę” odmowy i ją wklejają. Możesz próbować dopytać o powód odmowy, ale możesz nie otrzymać odpowiedzi lub odpowiedź będzie lakoniczna. Po prostu nie licz na to, że będzie to rzetelna recenzja i rzeczowe wyjaśnienie takiej a nie innej decyzji.

Gdy otrzymasz odmowę to masz w zasadzie jedno wyjście – szukać innego wydawcy. Możesz też rozważyć samodzielne wydanie książki. A możesz też przeanalizować swoją ofertę i za jakiś czas spróbować jeszcze raz skontaktować się z wydawnictwem, które Ci odmówiło, a Ty bardzo chcesz u nich wydać swoją książkę.

Pamiętaj też, że najbardziej znanym pisarzom odmawiano wydania ich książek.

  • 13 razy odmówiono wydania pierwszej książki o Harrym Potterze (J.K. Rowling)
  • Podobno 38 razy odmówiono wydania Przeminęło z wiatrem (Margaret Mitchell)
  • Folwark zwierzęcy spotkał się z wielokrotną odmową (George Orwell), a wydana została dopiero po wojnie, zaś sam autor bardzo źle znosił odmowę.
  • Alchemik (Paulo Coelho) to książka, której też na początku nikt nie chciał wydać, w końcu małe wydawnictwo wydało ją w nakładzie około 800 egzemplarzy… Dziś przetłumaczona jest na ponad 70 języków i sprzedała się w milionowych nakładach. Sam autor zaś twierdził, że „musisz walczyć o to, w co wierzysz”.
  • Carrie (Stephen King) to książka, której odmówiono podobno 30 razy.

Jeśli czujesz, że Twoja książka jest dobra – nie zrażaj się odmową. Szukaj wydawcy dalej, do skutku. Jeśli nie złożysz propozycji to tak jakbyś już miał odmowę. A jeśli wysyłasz swoją książkę wydawcy – to dajesz sobie szansę na sukces. Być może potrzebujesz przedyskutować z kimś, kto może przygotować dla Ciebie rzetelną recenzję i wskaże słabe miejsca w książce. Może po prostu warto coś poprawić i podejść do wydania jeszcze raz? Jeśli potrzebujesz takiej recenzji lub konsultacji – możesz skontaktować się ze mną.

Trzymam kciuki za pozytywne kontakty z wydawcą! 🙂

A co, jeśli Twoja propozycja zostanie przyjęta?

O, to temat na kolejny artykuł. 🙂

W każdym razie – szczerze Ci gratuluję! 🙂


Dokumenty do pobrania:

Jedna karta służy do zebrania informacji o jednym wydawnictwie. Pobierz i korzystaj do woli.


.

4 thoughts on “Jak zaprezentować wydawnictwu swoją książkę?

  1. Pani Aniu,
    dziękuję za miłe słowa przesyłane za pośrednictwem internetu. Wiedza dotycząca pisania listów do wydawców na pewno jest jedną z ważniejszych.
    Pozdrawiam i życzę Wesołych Świąt
    Kasia Alias Kinga

  2. Bardzo potrzebna informacja, zwłaszcza o sposobie przygotowania książki. Przy czym nie rozumiem, dlaczego wydawnictwa, odrzucając książkę, nie raczą o tym informować. Nie chodzi o uzasadnienie odmowy. Rozumiem, że proces weryfikacji trwa długo, ale pierwszy odsiew następuje szybciej. Propozycje są przesyłane mailowo, więc adres nadawcy jest w bazie. Kliknięcie i odesłanie zwrotnego listu, przy usuwania niepotrzebnego adresu, to dwie sekundy. Zdarzyło mi się wysłać książkę do kilku wydawnictw, spełniając wszystkie wymogi. Dwa odpowiedziały. Odmową, ale potraktowano mnie profesjonalnie. W każdym razie od tego czasu odpuściłam sobie szukanie wydawnictwa. Tego typu działalność opiera się na swojego rodzaju zaufaniu i szacunku, przynajmniej tak powinno to wyglądać i, mimo wszystko jest zależna od twórcy, zresztą z wzajemnością, chyba że on zrezygnuje z usług wydawnictwa. I jeśli nawet owo wydawnictwo nie jest zainteresowane, dobry obyczaj wymaga poinformować o tym autora. Choćby informacją na stronie www, że brak kontaktu w ciągu np. trzech miesięcy jest jednoznaczny z odrzuceniem propozycji. Trudno to uznać za profesjonalne czy eleganckie podejście, ale przynajmniej autor wie, czego się spodziewać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *